Poslanstvo najuspešnejše bavarske zastavonoše temelji na postavljanju standardov v segmentu premium vozil.

BMW serije 5 je utelešenje sodobne poslovne limuzine, ki zahvaljujoč dinamičnemu in hkrati elegantnemu videzu prepričljivo izpolnjuje pričakovanja, katera se danes postavljajo vozilom njenega razreda: estetska atletskost in užitek v vožnji s pomočjo najsodobnejše tehnologije v svetu avtomobilizma. V prvih šestih generacijah vozila je bilo izdelanih in prodanih kar 7,6 milijonov primerkov!

Zgodovina serije 5 sega dejansko že pred sam začetek proizvodnje prve generacije. BMW New Class je bila linija limuzin in kupejev, ki jih je BMW proizvajal med letoma 1962 in 1977. Po hujši finančni krizi v petdesetih letih prejšnjega stoletja so prav ti modeli BMW pripeljali na zeleno vejo in začrtali prihodnjo identiteto znamke. Linijo modelov BMW New Class pa naredi še toliko bolj posebno Hofmeister kink –  prvič uporabljen ‘podpis’, ki je ostal na večini nadaljnjih avtomobilov bavarskega velikana.

Prvo »odrešilno« vozilo bavarske linije ‘Neune Klasse’ je bil BMW 1500, 4-vratni kompaktni avtomobil z novim 4-valjnim motorjem, ki je na tla potisnil 80 »konjskih moči«. Sledil mu je BMW 1800, leta 1964 pa je krstni model zamenjal BMW 1600. Leto kasneje so bili sedanji liniji ob bok dodani luksuzni kupeji 2000C in 2000CS. Linijo obstoječih modelov je leta 1969 zamenjal 6-valjni BMW 2800CS (E9).

BMW 1500

Tri leta zatem pa je takratne 4-vratne limuzine zamenjala prva generacije serije 5 (E12).

Prva generacija – E12 (1972 – 1981)

BMW je prvo generacijo serije 5 – znano pod kodnim imenom E12 –  predstavil leta 1972. Bil je pionir v tri mestnem poimenovanju modelov, ki se je obdržal vse do danes. Kritiki so pohvalili smiselno velikost, preprosto notranjost in enostaven zagon. Voznik je opravljal z 2-litrskim 4-valjnim motorjem s štiristopenjskim ročnim menjalnikom. Na voljo sta bili dve različici: 520 s karburatorjem oziroma uplinjačem (indirekten vbrizg goriva) in 520i z direktnim vbrizgom goriva (ang. fuel-injection). Šestvaljnik je bil dodan leto kasneje.

Tisto, kar je BMW serije 5 resnično postavilo pred druge so bile izjemne vozne lastnosti na cesti. Ko se poklopi vse, kar se zadeva oblikovanja, vodljivosti, zmogljivosti skupaj z vsemi nedoločljivimi človeškimi dejavniki, se pokaže celota in nastane puristični BMW model, ki predstavlja bistvo znamke. To je bil standard razreda, ki je desetletja vodil serijo 5 in celotno znamko BMW naprej. Prva generacija ni poznala dejanskega modela M5, vendar velja, da je E12 M535i predhodnik BMW M5.

V devetih letih je BMW prodal preko 700-tisoč enot in s tem dejansko začel eno najuspešnejših bavarskih zgodb. E12 je prav tako bil prvi BMW, ki je zapeljal s tekočega traku v Dingolfingu – še vedno največjem proizvodnem obratu BMW Group, ki zaposluje preko 17 tisoč ljudi.

Druga generacija – E28 (1981 – 1988)

Pod evolucijskim videzom se je druga generacija serije 5 (E28) ponašala s številnimi tehničnimi nadgradnjami v primerjavi s predhodnico. V notranjosti popolnoma prenovljena kabina pridobi bolj vozniško usmerjen pridih. Navdih za to so črpali pri seriji 3 (E21), ki je bila predstavljena leta 1975.

V podvozje je bilo več kot očitno vloženo ogromno napora in inovativnosti. Vključevalo je protiblokirni zavorni sistem oziroma ABS. Te že sedaj poznane in značilne vibracije sistema ABS so bavarske inženirje prisilile, da so preoblikovali oziroma posodobili celotno arhitekturo vzmetenja. Zapletene kalkulacije, potrebne za spremembo ter prenovo so vnesli v računalnik – edini BMW-jev računalnik, ki je bil uporabljen le za upravljanje logistike rezervnih delov in plačilnih listov.

Najvišjo prioriteto so pri E28 imeli pogonski sklopi. Leta 1983 je BMW predstavil 524td, ki ga je poganjal 2,4-litrski šestvaljni turbo dizelski motor (M21), ki je iztisnil 115 konjskih moči in 210 Nm navora. To je bil BMW-jev prvi dizelski model in hkrati najhitrejše serijsko izdelano dizelsko vozilo na svetu, z največjo hitrostjo 180 km/h!

Drug motor, ki je prav tako priotiziral učinkovitost pa je bil 525e. V nasprotju s današnjim pristopom zmanjševanja prostornine so BMW-jevi inženirji vzeli 2,0-litrski šestvaljni bencinski motor M20 in iz njega izpodrinili 2,7 litra. Njegovo delovno območje so omejili na nizke vrtljaje. V primerjavi s 520i iste generacije je enaka izhodna moč – 129 »konjev« – dosegla najvišjo vrednost pri nižjih vrtljajih (~ 4250rpm)  namesto visokih (nad 6000rpm). Poraba goriva pri 525e naj bi zaradi tega bila za devet odstotkov manjša kot pri 520i.

Skupno je BMW prodal preko 720-tisoč enot serije E28.

Tretja generacija – E34 (1988 – 1996)

Razvit v istem času kot serija 7 (E32), je serija E34 prejela večino stilskih detajlov večjih sester. Njen skromen slog se po današnjih merilih zdi izredno konzervativen, vendar je predstavljal radikalen odmik od obeh predhodnikov. Kljub svoji ‘škatlasti’ obliki je koeficient zračnega upora E34 hvalevrednih 0,30 – konkurenčen tudi po današnjih merilih.

Pri tretji generaciji serije 5 je bilo na voljo veliko različnih pogonskih sklopov; razlikovali so se glede na trg in modelno leto. Vse odd 1,8-litrskega štirivaljnika 518i do 4,0-litrskega V8 540i, ki je razpolagal že z neverjetnimi 286 “konji”. Pogon na vsa kolesa je bil predstavljen leta 1991 z modelom 525iX, ki je bil bavarski odgovor na povpraševanje severnoameriškega trga in postavil temelje BMW-jevemu zdaj že dobro znanemu sistemu štirikolesnega pogona xDrive. Elektronski program stabilnosti (Electronic Stability Program – ESP) se je prav tako prvič predstavil v E34.

Zelo pomembna novost ki je prišla s tretjo generacijo pa je bila predstavitev Touring izvedenke. Karoserijska izvedba karavana je od takrat postala  serije 5. Kot dodaten pridih praktičnosti se je zadnje vetrobransko steklo E34 Touring lahko odprlo ločeno, da se je omogočilo priročno nakladanje in razkladanje lažjih predmetov.

E34 je bila izjemno uspešena generacija serije 5, po vsem svetu je bilo prodanih več kot 1,3 milijona primerkov, kar predstavlja skoraj skupni seštevek obeh predhodnikov!

Četrta generacija – E39 (1996 – 2004)

E39 je v veliki meri veljal za eno izmed najboljših petic. Prvič je bil predstavljen decembra 1995, uradno pa se je začel prodajati leta 1996. Temeljito ter dobro izdelano vozilo, je v svoji strukturi izrazito uporabljalo aluminij. To je omogočalo BMW-ju, da prihrani do 65 kg mase v primerjavi s starejšim E34.

Model Touring je nastopil dve leti po predstavitvi limuzine. Ključna izboljšava Touringa v primerjavi z E34, je močno izboljšan prtljažni prostor, ki ga omogoča bolj kompaktna aluminijasta zadnja os. Rezultat tega je, da E39 Touring lahko zagotovi ravno prtljažno dno s prostornino 410 litrov, ki ga s podrtimi zadnjimi sedeži lahko razširimo na 1.525 litrov.

Na prelomu tisočletja je BMW E39 naredil prefinjeno a ključno prenovo (facelift). Eden izmed posebnih detajlov – ki so pri BMW modelih prisotni še do pred kratkim – so bili prepoznavni okrogli ‘Angel Eyes’ žarometi.

Proizvodnja E39 se je končala leta 2004, prodali so približno 1,4 milijona vozil, od tega 266000 modelov Touring.

Peta generacija – E60 (2004 – 2010)

Po štirih generacijah konservativnega videza se je BMW zavestno odločil, da bo z E60 korenito spremenil znano predlogo serije 5. V skladu s svojim drznim videzom je bil E60 opremljen s številnimi novimi tehnologijami. Posebnosti vključujejo aktivno krmiljenje, prilagodljive žaromete in »heads-up« zaslon (HUD). Po navedbah BMW-ja je HUD pripomogel k večji stopnji preprodaje tako opremljenih vozil za več kot 90 odstotkov! Danes zelo cenjena lastnost, sistem iDrive je bil v časih E60 še v povojih in takrat močno pomanjkljiv. To je bil šele drugi model, ki je dobil to funkcijo po enako kontroverzni seriji 7 (E65).

Izhajajoč iz široke uporabe mehke kovinaste zlitine pri E39, je E60 imel sestavljen sprednji del le iz aluminija, kar ni pripomoglo le k zmanjšanju skupne mase vozila, temveč je znatno prispeval k enakomerni porazdelitvi mase po karoseriji.

E60 je bil na tekočem traku le skromnih šest let, kar je bistveno krajše od kateregakoli predhodnika. V tem času pa je BMW-ju vendarle uspelo prodati neverjetnih 1,4 milijona enot. Ni slabo za avto, kateremu se je na začetku življenjskega cikla posmehoval ves svet.

Šesta generacija – F10 (2010 – 2017)

Serija 5 (F10) je v sedemletnem življenskem ciklu prešla skozi pomemben mejnik – preko 2 milijona prodanih enot! Le tri leta je BMW potreboval, da je dosegel milijon prodanih enot šeste generacije serije 5. F10 je bila najuspešnejša poslovna limuzina na svetu. »Bestseller« šest let zapored ter zmagovalka anket bralcev ter strokovnjakov. Preko 2 milijona prodanih enot predstavlja kar 42% večjo prodajo v primerjavi s predhodnico.

Vrnili so se nazaj k običajni jekleni konstrukciji in rekonfigurirali vzmetenje. Prešli so iz MacPherson vpetja na dvojni sprednji roki, kar je predstavljalo pomembno nadgradnjo in boljše vozne karakteristike. Uveden je bil tudi električni servo volan skupaj s štirikolesnim integriranim aktivnim krmiljenjem – M5 pa je vseeno ohranil hidravlični sklop.

Šesta generacija serije 5 je poleg nove limuzine in karavanske karoserije predstavila tudi edinstven model Gran Turismo, ki naj bi mešal najboljše iz dveh svetov – praktičnost SUV z razkošjem grand tourerja.

F10 je tudi zadnja serija 5, ki je bila ponujena z atmosferskimi šestvaljnimi bencinskimi motorji, ki so bili na voljo ob predstavitviji, nato pa so sčasoma bili  opuščeni v zameno zmanjšanih 2,0-litrskih motorjev s turbopolnilnikom.

Sedma generacija – G30 (2017 – ***)

V primerjavi s predhodno generacijo je G30 bolj nežnih in zaokroženi oblik kar bistveno prispeva k eleganci poslovno-športne limuzine. Predstavljen je bil povsem nov pogonski sklop v seriji 5 – BMW 530e iPerformance, ki ga sestavlja štirivaljni bencinski motor in BMW eDrive električni motor. Je priključni hibrid z izhodno močjo 252 “konjev”.

Vrata, streha in prtljažna vrata so narejena iz aluminija. Ogljikova vlakna na mostičku B so zamenjana z magnezijem. Vsi ti lahki materiali poskrbijo, da je serija 5 po novem lažja za impresivnih 100 kilogramov v primerjavi s predhodno generacijo. Glavni aduti serije 5 pa so izboljšana vozna dinamika in nepremagljivi asistenčni sistemi, osupljiva povezljivost ter nov, inovativni operativni sistem.

Oblikovno in stilsko se petica tudi tukaj močno zgleduje po večji seriji 7, saj je prejela celostno osveženo podobo kot jo najdemo v večji poslovni limuzini. Pod to spada: elegantna ročica menjalnika, na dotik občutljiv infotainment zaslon s funkcijo upravljanja z gestami ter različico iDrive 6.0, na dotik občutljivo upravljanje klimatske naprave ter volanski obroč, ki z dodatnimi kovinskimi elementi postane še bolj prefinjen.

O prenovljeni (facelift) sedmi generaciji serije 5 – G30, pa si lahko preberete naš obširen članek – svetovna predstavitev modela.

 

PUSTITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Prosimo, vnesite svoje ime

*

code