Prikaži kategorije
Domov / Naredi si sam (DIY) / DIY Shortshifter mod – skrajšanje prestavnih hodov
DSC04930

DIY Shortshifter mod – skrajšanje prestavnih hodov


Tole je prvi DIY (do it yourself) ali “naredi si sam” prispevek. Gre za preproste in cenovno ugodne dodelave oziroma posege na vašem vozilu, ki imajo velik učinek, dosežete pa ga lahko sami v domači garaži oziroma na domačem dvorišču. Tokrat bom pisal o shortshifter predelavi.

Kaj je shortshifter?

Marsikdo je že slišal za BMWjevo M shortshift prestavno ročko. Morda jo celo ima v svojem vozilu, saj je del standardne opreme v novejših BMWjih z M Sportpaketom, v nespremenjeni obliki pa je na voljo že več kot 10 let, saj gre za res kvaliteten in ergonomičen izdelek, ki ne potrebuje sprememb. Je nekaj centimetrov nižja od klasične prestavne ročke in dodatno obtežena, kar izboljša občutek pri prestavljanju, vendar pa to ni pravi shortshifter. Shortshifter je pravzaprav kovinski drog, ki ima malo nižje od sredine nameščeno plastično kroglo, spodaj ležaj, na vrh pa se nasadi prestavna ročka.

$(KGrHqFHJ!0FHTLzZ5sNBR8+Wy)dqw~~60_57

Slika 1: M shortshift prestavna ročka, ki se od klasične M prestavne ročke razlikuje po aluminijastem obroču ter krajši dolžini.

Spodnja slika prikazuje celotno vzvodovje za prestavljanje. Shifter je drog pod številko 1, njegovim izvedbam, ki omogočajo krajše prestavne hode, pa pravimo shortshifter. V čem je trik? Shifter je s kroglo preko ležaja številka 3 fiksno vpet na prečni nosilec, ki se ne premika. Zadeva deluje po principu vzvoda, kar pomeni, da daljša kot je razdalja od vpetja (krogla) do skrajne točke (spodnji ležaj), krajši gib je potreben, da se zamenja prestava. Čeprav so shifterji med seboj po velikosti na prvi pogled enaki, je razdalja med kroglo in ležajem tista, ki določa dolžino prestavnih hodov.

shifter

Slika 2: Celotno prestavno vzvodovje. Shifter je del pod številko 1.

t

Slika 3: Shifter A ima večjo razdaljo med kroglo in ležajem kot shifter B, zato bodo prestavni hodi krajši pri A.

Zakaj vgraditi shortshifter?

Kaj pa s shortshifterjem pravzaprav pridobimo? Prestavni hodi se skrajšajo, zato je prestavljanje hitrejše in natančnejše. Medtem ko serijskim shifterjem v BMWjih prav nič ne manjka, pa dolgi prestavni hodi motijo marsikaterega zahtevnejšega voznika, ki si enostavno želi boljšega občutka pri prestavljanju. Žal pa ima shortshifter tudi slabost. Zaradi krajših hodov postane prestavljanje trše, kar je lahko pri vsakdanji vožnji moteče. Rešitev za trdo prestavljanje je v obtežitvi (del pod številko 2 na sliki 2). Medtem ko ta del za serijo 3 E46 na primer sploh ni predviden, je bil serijsko vgrajevan v serijo 5 E39, kjer mora biti prestavljanje mehkejše, kot se za udobno limuzino spodobi. Montaža uteži je tako priporočljiva pri vsaki vgradnji shortshifterja, tudi če je vaš avto v originalu nima, saj omili trše prestavljanje in predstavlja popolno ravnovesje med športnostjo in udobjem.

DSC04932

Slika 4: Utež nameščena na shortshifter.

Kateri shortshifter izbrati?

Na trgu obstaja več različnih izvedb, od originalnih OE delov, do profesionalnih kompletov, ki obsegajo celotno vzvodovje in raznih domačih izdelkov.

Cena profesionalnih kompletov se giblje od 300 evrov dalje in so primernejši za dirkalnike, kje šteje vsaka malenkost, vgradnja v  civilne avtomobile pa se ne splača, saj niso toliko boljši, da bi upravičili razliko v ceni. Gre predvsem za boljšo kvaliteto izdelave z vzdržljivejšimi materiali, ki pa za cestno uporabo niso potrebni.

Domače izdelke odsvetujem. Čeprav sem imel vgrajen na prvi pogled zelo dober shortshifter z nastavljivo kroglo in dvojnim ležajem, je bila njegova glavna pomankljivost to, da je bil v celoti kovinski. Posledično so se vibracije z menjalnika in vzvodovja prenašale na shortshifter, kar je rezultiralo v neprijetnih šumih v kabini ob pospeševanju. Drog je potrebno tudi ukriviti pod pravim kotom, sicer se prestavna ročka ne bo vračala na sredino, temveč bo zamaknjena.

Zaradi zgoraj naštetih razlogov osebno prisegam na OE dele. Različni BMWjevi avtomobili imajo različne shifterje in med njimi se najdejo tudi takšni s kratkimi prestavnimi hodi. Najkrajše prestavne hode omogoča Z3 M shortshifter, ki je bil nekdaj priljubljena izbira, vendar ima tri pomankljivosti. Zaradi ekstremno kratkih hodov za vsakdanjo vožnjo ni primeren, zaradi precejšnje dolžine lahko zadane ob kardan, poleg tega pa je drog popolnoma raven in ga je potrebno kriviti. Moja osebna izbira je E60 545i shortshifter s kataloško številko 25 11 7 546 373, ki sem ga vgradil v svojo E39 525i v kombinaciji s Performance prestavno ročko in utežjo, kar zagotavlja hitro ter natančno prestavljanje s kratkimi prestavnimi hodi. Pozitivne izkušnje imam tudi z namenskim BMWjevim shortshifterjem iz programa Performance za E46 s kataloško številko 25 11 7 527 257.

Ob tem poudarjam, da imajo vsi BMWji, ki so bili izdelani v zadnjih 40 letih, vzvodovje narejeno na enak način, zato so shifterji med seboj izmenjivi v vseh modelih!

DSC04930

Slika 5: Položaj prestavne ročke z E60 545i shortshifterjem v 3. prestavi, prostem teku in v 4. prestavi.

Namestitev

Menjava navadnega shifterja s shortshifterjem je preprosta. Najprej je potrebno sneti prestavno ročko, ki se potegne navpično navzgor. Nato se odstrani usnjeno manšeto, ki jo je potrebno prijeti ob strani, zataknjena je z jezički. Nato se odstrani penasta obloga ter gumijasto tesnilo, pomagamo si lahko z lubrikantom, sicer je gumo težko potegniti preko shifterja. Sledi del, ki je izmed vsega najtežji (zaradi pomanjkanja prostora). Na delu, kjer je v ležaj shifterja pripet drog, je potrebno odstraniti sponko. Pri nekaterih modelih je to možno od zgoraj iz kabine s pomočjo dolgih klešč, pri ostalih pa je potrebno avto dvigniti in sponko odpeti od spodaj. Prostor je spet omejen zaradi izpušnih cevi ter kardana, vendar je izvedljivo. Na koncu se shifter potegne iz prečnega nosilca skupaj z ležajem pod številko 3 (slika 2). Z izvijačem jezičke ležaja potisnemo iz ohišja, tako da se sprosti, šele ko je ležaj zunaj, ga je možno sneti s krogle. Nato se vzame novi shortshifter in sestavi v obratnem vrstnem redu.

Ob tem priporočam menjavo ležaja pod številko 3, v kolikor pa ima vzvodovje prestavljanja v vašem avtomobilu zračnost, pa še dele pod številkami 4, 5 in 6. Menjava teh delov je sicer preprosta, vendar žal zahteva, da se sname izpušna cev ter odklopi kardan. Kupite originalne nadomestne dele, kataloške številke pa vam bodo poiskali na BMW servisu.

Material in orodje

Potrebujete:

– shortshifter (priporočam  25 11 7 546 373 ali 25 11 7 527 257)

– utež (25 11 1 434 028 )

– ležaj za vpetje krogle št. 3 (priporočljivo)

– ležaje in puše št. 4, 5, 6 (opcijsko)

Cene OE shortshifterjev se gibljejo med 50 in 60eur, ležaj št. 3 pa okoli 15eur. Zaradi visoke cene uteži svetujem, da poiščete rabljeno. Najdete jo v v modelih E46 320d (136KM), E39 in E38. Cena opcijskih ležajev in puš je skupaj okoli 50eur.

Za osnovni poseg, ki zajema menjavo shortshifterja, namestitev uteži in menjavo ležaja št. 3, potrebujete le večji in manjši ploščati izvijač, s katerim boste odvili/privili vijak na uteži ter odstranili stari ležaj št.3 in pa daljše klešče ali drugo orodje, s katerim boste odpeli sponko pri ležaju shifterja. V kolikor boste uporabili E60 545i shortshifter, rumenih podložk pri ležaju ne boste potrebovali, saj ima omenjeni shortshifter širši ležaj, ki kompenzira debelino obeh podložk. Naročite ga po zgornji ETK kodi, saj za E60 545i obstaja tako shifter kot tudi shortshifter in lahko pride do naročila napačnega.

Za piko na i priporočam tudi obteženo krajšo prestavno ročko. Dodatna teža prestavne ročke bo pozitivno vplivala na natančnost prestavljanja in njegovo udobje, obenem pa polepšala izgled notranjosti. Na voljo sta M shortshift ter Performance ročka. Osebno sem se odločil za slednjo, saj sem imel M shortshift v prejšnjih avtomobilih. Obe prestavni ročki sta odlični, Performance pa je nekaj 10 gramov težja in opazno manjša, zato meni, ki imam manjšo dlan, bolj odgovarja. Veliko vlogo ima gotovo tudi izgled, ki pa je stvar okusa.

DSC04935

Slika 6: Performance ročka na E60 545i shortshifterju nameščena v E39.

IMG-20121019-00107

Slika 7: M shortshift ročka na E46 Performance shortshifterju nameščena v E46.

*******************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************


  1. Zix says:

    Pozdravljen.
    Lepo napisano :-).

    Zanima me;
    ležaj pod št. 3 je tudi od E60, če je recimo shortshifter od E60?
    Tudi prestavni ročici Performance in M Shortshift sta od E60 ?
    Torej vsi deli so od E60 545 i ?

  2. Domen Rozman says:

    Živjo, ležaj št. 3 se naroči po VIN številki vašega avtomobila, v mojem primeru je pač od E39. Krogla je na vseh shifterjih enakega premera, zato imajo ležaji notranji premer enak, zunanji pa se lahko razlikuje glede na prečni nosilec posameznega modela. Zato je pomembno, da naročite ležaj, ki je primeren za vaš avto.

    Performance prestavna ročica ni mišljena za E39, čeprav fizično paše tudi na serijski E39 shifter. Naročena je po ETK kodi modela E46, saj so kasnejši modeli že imeli 6-stopenjski menjalnik. M shortshift je enaka v vseh modelih, le ETK kode se lahko razlikujejo, čeprav gre za fizično identično stvar.

  3. Zix says:

    Pozdravljen.
    Shortshifter bi tudi jaz dal na E39,
    torej shortshifter naročim po kataloški zgoraj, ki je od E60, druge dele pa po kataloški od E39.

    Hvala, Lp.

  4. Domen Rozman says:

    Tako je.

  5. Zix says:

    Obstaja mogoče original M short shift ročka z osvetlitvijo?
    Na eby se dobi ročka z osvetlitvijo vendar je vprašaj, če je kvaliteta originala, predvsem se gre zaradi teže ki igra tukaj zelo pomembno vlogo.

  6. Zix says:

    Ops. Danes sem naročil dele razen M short shift ročke, te se več ne dobi na uradnem servisu tako da ostane še eby.
    Lp

BMW BMW novice BMW Slovenija BMW novosti BMW test BMW avtonasveti BMWSLO BMW video BMW modeli BMW FEST 

Všečkaj nas!

Spremljaj BMWBLOG Slovenija na Facebooku!

×