BMW serije 3 E46 je definitivno avto, ki ima pri meni posebno mesto. Kljub temu, da sem ga neštetokrat poslal tja, kamor ponavadi pošljemo mestnega redarja, ko nam piše kazen, mi predstavlja enega najljubših BMW modelov in čeprav sem se po vsaki prodaji zaklel, da bom kupil nekaj drugega, sem kar sedemkrat zapored končal na E46. Kakor se ironično in čudno sliši, je serija 3 E46 eden izmed najboljših BMWjev, ki je hkrati tudi najslabši.

Kako je to možno in zakaj, bom razložil v vodiču za nakup, v katerem bom natančno opisal vse znane hibe in njihovo odpravo, hkrati pa podal nekaj nasvetov za preventivo in smernice pri nakupu. Zaradi obsežnosti bo vodič razdeljen na tri dele.

E46 so izdelovali med letoma 1998 in 2005, torej so zadnji primerki stari že najmanj 9 let, najstarejši primerki pa že več kot 16 let. Kaj to pomeni? Ne, to ne pomeni, da bodo kmalu polnoletni in si bodo lahko sami kupili cigarete v trafiki ter naročili pivo v oštariji. To pomeni, da so avtomobili stari, materiale je načel zob časa ne glede na prevožene kilometre in napake bodo prisotne tudi na najbolj očuvanih primerkih. Najpogostejše hibe bom sistematično uredil po sklopih, tako da bo zajeto vse, kar je treba vedeti, da ne padete v nesrečni zakon. Tako kot muhasta ženska, je lahko tudi E46 hitro draga, ločitev (ko se avto razočarano na hitro proda) pa še dražja.

Da se boste po vodiču lažje orientirali, bom vse napake označil z rdečo barvo, rešitve pa z zeleno. Zraven bom pripisal še približne cene nadomestnih delov. Stroškov za delo nima smisla pisati, ker ima vsak svojega mehanika, morda celo najbolj zaupa pooblaščenemu servisu, ali pa dela kar sam oziroma pozna polbrata od taščine sodelavke, ki fuša ob nedeljah.

1. MOTOR

Začnimo pri srcu avtomobila, torej pri motorju. E46 obstaja tako z bencinskimi kot tudi dizelskimi motorji. Medtem ko so vrstni šestvaljni bencinski motorji znani po svoji zanesljivosti, znajo biti dizelski motorji precej problematični, sploh ob nepravilnem vzdrževanju. Zlato pravilo za vse motorje ne glede na moč, prostornino ali vrsto goriva je: menjava olja na 15.000 kilometrov. Zakaj? Tovarniško predpisan interval je enostavno predolg, v več kot 20.000km olje izgubi svoje mazalne sposobnosti, enako se zgodi tudi s potekom časa, zato priporočam menjavo 1x letno ne glede na to, ali ste v tem času uspeli prevoziti 15.000km. V različne motorje gre med 4 in 7 litrov motorja, kar v povprečju, če vzamete kvalitetno olje nanese med 40 in 70 evri, kar je na letni ravni zanemarljiv strošek, motorju in svoji denarnici pa dolgoročno delate velikansko uslugo.

Hiba, ki je skupna vsem motorjem, so preperele cevi. Zaradi vročine v motornem prostoru, v povprečju prevoženih 200.000 – 300.000km in več kot 10 let starosti guma preperi. Motor posledično vsesava preveč zraka, zaradi česar prihaja do nihanja obratov v prostem teku, cukanja, tresenja motorja, povišane porabe … Po nakupu svetujem preventivni pregled vseh vodnih in zračnih cevi ter menjavo tistih, ki še niso bile zamenjane.

a) BENCINSKI MOTORJI

V E46 so bili na voljo štirivaljni in šestvaljni bencinski motorji.

dsc04761

Slika 1: M43 motorček moje zveste 316i.

Štirivaljni izvedbi 316i (105KM) in 318i (118KM) z M43 motorjem, ki se je vgrajeval do septembra 2001, je odličen motorček. Čeprav mu marsikdo posmehljivo pravi mlinček ima s 1895ccm pravzaprav skoraj pol litra delovne prostornine na valj, kar je enako kot 3-litrski šestvaljnik v 330i! Medtem ko je 105 konjska 316i res da malce zamorjena, je 318i prav lepo poskočna in za nezahtevnega uporabnika odlična izbira. Znane hibe so:

puščanje tesnila pokrova ventilov gumijasto tesnilo postane plastično in otrdi do te mere, da postane porozno in začne razpadati. Rešitev je cenovno ugodna, saj novo tesnilo stane okoli 25eur.

membranski ventil ta mali hudič je zadnje, na kar bi pomislili, ko vam nihajo obrati in trese avto, v resnici pa poleg preperilih cevi najprej preverite prav ta ventil. Znotraj je gumijast in kakor vsaka guma tudi ta s starostjo otrdi in preneha delovati, posledično pa se preneha uravnavanje pretoka zraka. Nova membrana stane okoli 45eur in je originalna cenejša kot ponaredek!

Razen tega so ti motorji izredno hvaležni, poskrbite le za redno menjavo olja ter ne pozabite na svečke. Pravilo za menjavo je 4 leta oziroma 100.000km.

M43 motor je s septembrom 2001 nasledil N42 motor, moč se je pri 316i povečala na 115KM, pri 318i pa na 143KM. Motorja sta znana po težavah z napenjalcem verige, ki se sprva sliši kot ropot, vodi pa lahko v težko okvaro motorja. Potrebna je takojšnja menjava napenjalca. Enako kot pri predhodniku je tudi tukaj možno puščanje tesnila pokrova ventilov, ki se ga odpravi z menjavo.

IMG-20121019-00071

Slika 2: M54B30 v moji 330xi.

Nenapisano pravilo, ki so ga poznali že naši strici, pravi, da mora imeti pravi BMW šestvaljni bencinski motor. V E46 so sprva vgrajevali odličen M52 motor v izvedbah 320i (150KM), 323i (170KM) ter 328i (193KM). Ti motorji so eni izmed najzaneslivejših in praktično nimajo napak, razen malenkosti, pogojenih s starostjo – tesnilo pokrova ventilov in preperele cevi. S septembrom 2001 se je v E46 začela vgrajevati sodobnejša različica in sicer M54 motor, ki je v izvedbi M54B30 pravi biser in je bil v ZDA po mnenju revije Ward’s AutoWorld magazine kar tri leta zapored od 2001 do 2003 na seznamu desetih najboljših motorjev, ki so bili na voljo v vozilih za ameriški trg. M54 je bil na voljo v modelih 320i (170KM), 325i (192KM) in 330i (231KM). Enako kot predhodnik, tudi M54 nima večjih težav, vseeno pa je potrebno opzoriti na naslednje:

tesnilo pokrova ventilov + preperele cevi

puščanje olja na ohišju oljnega filtramenjava tesnila

DISA ventil – gre za spremenljiv dotok zraka do motorja, kar omogoča boljši navor v nižjih vrtljajih. Do okvare pride na osi ventila, zaradi česar lahko loputa ostane odprta ali zaprta. Okvarjen ventil ob dodajanju plina ropota, če povzroča težave z delovanjem motorja, pa se diagnozo enostavno postavi tako, da se odklopi konektor na ventilu, kar bi moralo odpreti loputo, motor pa bi moral normalno delovati. Na močnejšem 330i ter tudi 325i se DISA ventil lahko blindira, saj imata motorja dovolj navora, da sprememba pri normalni vožnji ni opazna. Naj bo takšna rešitev začasna, saj je menjava edino kvalitetno popravilo. Vsekakor pa se lotite ene ali druge varijante, saj lahko os razpade, delce pa posrka v motor, kjer povzročijo težko okvaro. Cena novega DISA ventila je 150-200eur.

poraba olja – M54 motorji so znani po porabi olja. Naj vas liter na 5000km na vrže iz tira, pri vozilih z 200.000km ali več ni takšna poraba nobeno presenečenje, sploh pri 330i. V kolikor je poraba večja, je vredno razmisliti o menjavi teflonskih obročkov, če pa dotočite liter na 10.000km oziroma vam na skrajšani interval olja ne spije skoraj nič, se lahko mirne duše hvalite v gostilni ali na forumu, saj imate motor v odlični kondiciji.

vžigalne tuljave – to je predvsem hiba 325i. Okvarjena vžigalna tuljava povzroča nedelovanje določenega cilindra, kar je na testerju razvidno kot “cylinder x misfire” – z x je označen cilinder, na katerem je zanič vžigalna tuljava, 1. je spredaj, 6. pa pri kabini. Tudi, če ste ženska, ki se v avtomobile zastopi kot želva na jedrsko fiziko in ne boste opazili tresenja motorja, vas bo na števcu rumena lučka za motor vendarle opozorila, da je nekaj narobe. Vžigalno tuljavo je potrebno čimprej menjati, stane pa okoli 50eur po kosu.

b) DIZELSKI MOTORJI

V E46 so bili na voljo štirivaljni in šestvaljni dizelski motorji. Kot ljubitelj bencinskih hlapov nisem dizlom nikoli posvečal pozornosti, čeprav sem enkrat v trenutku slabosti dejansko kupil 318d, vendar sem po pičlih 4 tednih spoznal, da to ni zame in avto prodal, dizla pa potem nisem kupil nikoli več. Kljub temu so mi znane nekatere večje napake, ki jih bom kot dobra duša zapisal.

Bosch črpalka pri 320d (136KM)

loputice sesalnega kolektorja – te majhne zahrbtne barabe se zrahljajo in odpadejo, nakar jih posesa v motor, revež pa potem zariba. Prisotne so na sesalnih kolektorjih 318d avtomatik (115KM), vse 320d (150KM) 330d avtomatik (184KM), vse 330d (204KM). Sesalni kolektor na 318d (115KM), 320d (136KM) in 330d (184) teh loputic nima. Rešitev je odstranitev loputic in blindiranje lukenj ali pa menjava za novejši sesalni kolektor, ki ima hibo loputic odpravljeno, na voljo pa je od leta 2005.

šobe/injektorji – okvara šob je prisotna predvsem na modelih 320d (150KM) letnika 2002 in zelo olajša denarico. Rešitev je v nekaterih primerih obnova, sicer pa menjava. Na srečo je delovanje šob možno preveriti s testerjem, preko katerega se vidi, ali delujejo znotraj tolerančnega območja.

visokotlačna črpalka goriva pri modelih 320d in 330d.

turbinski polnilnik – tako kot pri vseh dizlih turbine veselo žvižgajo in odpovedujejo tudi pri E46. Seveda je to pogojeno z načinom vožnje, se pa stvar vseeno kvari, tako da jo uvrščam na seznam. Pogoste okvare so pristone predvsem pri modelu 320d (150KM) v obliki modrega dima in občasne izgube moči. V nekaterih primerih je možna obnova, sicer pa je potrebna nova turbina. V kolikor pride do okvare med vožnjo, vozilo takoj ustavite in pokličite vleko. Kakršnakoli vožnja lahko vodi v težke okvare motorja.

rele grelnih svečk – tukaj se zaradi vibracij prekine kontakt in rele ne deluje več. Rešitev je nov rele ali popravilo s cinjenjem močnejše žičke, ki bo potem večna.

dvomasni vztrajnik – zaradi boljšega blaženja vibracij motorja je enomasni vztrajnik zamenjal dvomasni, ki pa je žal podvržen okvaram. Medtem ko ta del pri bencinarjih ni tako kritičen, je dotrajanost vztrajnika možno pričakovati še pred prevoženimi 200.000km. Ob menjavi se priporoča tudi menjava sklopke, saj lahko stara sklopa nov vztrajnik uniči. Material in delo vas bosta olajšala za okoli 1000eur, zato je vztrajnik eden izmed delov, za katerega se je potrebno pozanimati, ali je bil v preteklosti že zamenjan. Okvarjen vztrajnik ob stisnjeni sklopki začne glasno ropotati.

DODATNI NASVETI: Čiščenje EGR ventila je pomemben del redneega vzdrževanja, sploh če je avto vožen na kratke relacije, saj lahko zapacanost privede do okvare turbine. Svetujem tudi kontrolo jermenice.

c) HLADILNI SISTEM

Medtem ko je pri vozilih s pogonskim jermenom menjava črpalke za vodo nekaj samoumevnega, pa se pri servisiranju avtomobilov z verigo nanjo pogosto pozabi. Poleg vodne črpalke je pozornost potrebno nameniti celotnemu hladilnemu sistemu, saj pregretje lahko vodi v trajne poškodbe motorja. Vodna črpalka je za razliko od novejših motorjev gnana preko mikrojermena, zato lahko njena okvara med vožnjo povzroči nemalo škode v motornem prostoru. Ne samo to, avto vas lahko na cedilu pusti ob nepravem času, vožnje pa ne morete nadaljevati zaradi izgube hladilne tekočine. Enak scenarij se lahko pripeti tudi z okvaro drugih elementov hladilnega sistema, zato je na vsakih 100.000km je priporočljivo zamenjati:

vodno črpalko

termostat

ekspanzijsko posodo

cevi hladilnega sistema

Hladilnika vode se preventivno ne menja, ga je pa potrebno redno pregledovati in zamenjati, če je spodnji rob napihnjen.

POVZETEK

Motorje smo v 1. delu ultimativnega vodiča za nakup E46 obdelali. Medtem ko večjih napak vsaj pri bencinskih motorjih ni, boste v nadaljevanju spoznali katere so tiste napake, ki nesrečnemu kupcu lahko pijejo živce in skupaj predstavljajo nočno moro. Saj veste kako pravijo:”Ko ima hudič mlade, jih ima veliko.” Spremljajte BMWBLOG.si še naprej, saj bo novi del objavljen kmalu!

NADALJEVANJE:

ULTIMATIVNI vodič: Nakup serije 3 E46 – 2. del

3 KOMENTARJI

  1. Obvezno – zobati jermen – če poči, ste brez serva, vodne črpalke, alternatorja in hlajenja..(vsakih 100k km) in – ostanete na avtovleki..Zobati jermen je okoli 80 eur + ura dela mehanika…

PUSTITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Prosimo, vnesite svoje ime

*

code